Пально-мастильні матеріали – це нафтопродукти, до яких відносяться різні види пального та мастила, і застосовуються вони переважно до автотранспорту. Коли зростає ціна на нафту, зростає вартість нафтопродуктів. Така закономірність була завжди. Були моменти, коли нафта суттєво дешевшала, а ціна бензину лише трохи знижувалася. Тільки вартість нафти піднімається, одразу ж злітають догори ціни на всі види автомобільного палива.
Національні особливості «бензинової» математики
Українське паливо неконкурентоспроможне європейським та американським виробникам. По-перше, це висока собівартість (близько 50%), по-друге, нараховується 20% ПДВ плюс акцизи. Нафти в Україні мало, і на стадії видобутку вона обкладається рентними платежами. Запаси чорного золота дуже малі, навіть якщо збільшити видобуток нафти, бензин в Україні не подешевшає. Тому 80% бензину в Україні – це імпорт. Ціна на нафтопродукти зростає через падіння української гривні. Найбільше Україна закуповує бензин у Білорусі, Росії та Литви (Білорусь на першому місці).
Переробку будували на папері
Ціни на бензин в Україні постійно зростають і це викликає невдоволення серед автомобілістів. Причини подорожчання мають зовнішній характер, його спровокувало подорожчання нафти на світових ринках та девальвація гривні. Якщо ціна на нафту підвищуватиметься, вартість бензину теж підніматиметься. В Україні бензин стає дорогим задоволенням для автолюбителів, тому машини стають розкішшю, а не засобом пересування.
У країні працюють лише два підприємства: Кременчуцький нафтопереробний завод та Шебелінський газопереробний завод, вони лише на п'яту частину задовольняють потреби українського ринку. Ці найбільші підприємства свою продукцію здебільшого експортують. Зокрема, експорт мазуту Кременчуцьким заводом призвів до його величезного дефіциту. Потрібно розвивати українську нафтопереробну галузь, яка зараз перебуває у безвиході.
80% імпорту
У порівнянні з європейськими країнами ціна на бензин в Україні найнижча в Європі. Але навіть така ціна не відповідає українським зарплатам. Бензин дорожчає, але на якість це не впливає. Нерідко водії заливають у свої машини неякісне пальне. Співвідношення такого палива один до п'яти. Продавці бензину почали проводити експертизи та вимагати сертифікати у постачальників продукції. Кабінетом міністрів було прийнято ухвалу, яка заборонила продаж деяких марок палива.
Курсовий фактор
Ціна нафтопродуктів багато в чому прив'язана до курсу долара. Через нестабільність долар та інших гігантів у всьому світі спостерігаються стрибки цін на бензин, газ та ін. Багато автомобілістів переходять на автомобільний газ. Він на сьогоднішній день стає все більш популярним через ціну, яка набагато нижча від ціни бензину. Головні причини підвищення його вартості на заправках – сезонний попит, а також зниження імпорту його в Україну.
Наразі саме Росія та Білорусь забезпечують значну частину нафтопродуктів в Україні. Це може призвести до зростання цін, перебоїв у роботі промислових підприємств, аграріїв тощо. В Україні складається серйозна ситуація: в умовах воєнних дій може виникнути проблема нестачі палива для військової техніки.
Що чекає на автомобілістів?
Потрібно збільшити національне виробництво нафтопродуктів. Це можна досягти шляхом модернізації нафтопереробних заводів. До таких відносяться:
- Лисичанський НПЗ;
- Надвірнянський НПЗ;
- Дрогобицький НПЗ.
Поки що автомобілісти змушені купувати паливо за завищеними цінами.